Мистецький кінематограф у рамках міжнародного кінофестивалю про права людини DOCUDAYS UA

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8155.21.2021.254678

Ключові слова:

кінофестиваль Docudays UA, документальне кіно, суспільні виклики, мистецтво, технології

Анотація

Розглянуто документальні фільми, представлені на кінофестивалі Docudays UA, що відбувався 26 березня — 4 квітня 2021 року, з постановкою питання: якою є роль мистецтва в епоху коронакризи та посилення соціальної нерівності? Метою статті є розгляд документальних фільмів у різних програмах кінофестивалю для залучення їх до національного мистецтвознавчого дискурсу, аби дослідити роль мистецтва в житті сучасної людини. Розглянуто у фільмах «Приборкання саду», «Тваринне чуття» і «Земля Івана» філософські ідеї, які допомагають осмислити нагальність змін, що резонують із сучасними викликами. Проаналізовано фільми, що готують людство до повороту в осягненні Всесвіту — розумінні часо-простору, природи і цивілізації, мережевого капіталізму і ноосфери. Розглянуто фільми програми DOCU/ART: «Останній лучник», «Дім режисера», «Криміналістична манія» і «Переглядаючи чужий біль». Відзначено, що фільми «Криміналістична манія» і «Переглядаючи чужий біль» досліджують онлайн-культуру і непевну межу між правдою і симулякром, між документом і фейком; «Кур’єри, а не герої» вдаються до соціальної критики прекарних умов праці, платформеного капіталізму, гіг-економіки, на тлі кризи біженців та COVID-19; «Пранкнули» і «А ночі вже більше не буде» досліджують насильство, повязане з технологіями; а «Живі» і «Цей дощ ніколи не скінчиться» насильство злочину та війни.

Визначено, що мистецькі пошуки дрейфують від використання традиційних медіа і пошуків форми в бік дослідження взаємодії суспільства і технологій. Зазначено, що культура формує ідентичність, слугує вакциною проти тоталітаризму, нетерпимості, насильства, напрацьовує колективний імунітет щодо порушення прав людини, будує мости і сприяє порозумінню та взаємозв’язку. Визначено також перспективу для кінофестивалю Docudays UA бути об’єктом і подальших розвідок та дослідженнь його програм, стратегій і смислів, які він транслює як Україні, так і світу.

Біографія автора

Оксана Чепелик, Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України

кандидат наук, с.н.с., провідний науковий спеціаліст Відділу мистецтва новітніх технологій ІПСМ НАМУ

Посилання

Ky`va N. Kul`turna polity`ka Nimechchy`ny` ta Federal`ny`j kul`turny`j fond. Ukraine. Culture. Creativity, UKF. 20 serpnya 2020. URL: https://uaculture.org/texts/kulturna-polityka-nimechchyny-ta-federalnyj-kulturnyj-fond/ (access date: 21.07.2020).

Bauman Z. Tekuchaya sovremennost`. [Liquid modernity]. Sankt-Peterburg: SPb.: Py`ter, 2008. 240 s.

Stoyan S. P. Texnokraty`chny`j svit u vizual`nij «opty`ci» art-proektu Oksany` Chepely`k «Refrakciya real`nosti» // Obrazotvorche my`stecztvo. K.: Nacional`na spilka xudozhny`kiv Ukrayiny`, 2021. S. 32–35.

Ty`moshenko D. Docudays-2021: dostupny`j vsim, xto pragne oduzhannya. Radio Svoboda. 20 bereznya 2021. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/docudays-2021/31152295.html (access date: 21.07.2020).

Desyatery`k D. Vid vijny` na Donbasi do pry`borkannya sadu v Gruziyi // «Den`» gazeta, 9 kvitnya 2021. Pres-reliz DOCUDAYS UA (2 kvitnya 2021 roku). Peremozhci Docudays UA-2021. URL: https://docudays.ua/press-releases/ (access date: 02.04.2021).

Vid Marka 10:25. Novy`j Zavit. Svyate Py`s`mo Starogo ta Novogo Zavitu. Madrid: Fuenlabrada, 1989. 352 c.

Abram David. The Spell of the Sensuous: Perception and Language in a More-than-Human World. Vintage Books / Random House, 1996. pp. 315.

Abram David. Becoming Animal: An Earthly Cosmology. penguinrandomhouse.com. Retrieved August 6, 2020. URL: https://www.penguinrandomhouse.com/books/318/becoming-animal-by-david-abram/ (access date: 21.07.2020).

Vernadsky`j V. Y`. By`osfera y` noosfera. M: «Nauka», 1989. S. 261.

Avramenko O. O. Pry`xod`ko. Ky`yiv: IPSM NAMU: Vy`davny`cztvo Gorobecz`, 2021. 168 s.: il.

Lekciya Nikolya Burrio «Molekulyarna antropologiya». 2020. URL: https://kyivartweek.com/eventslekciya-nikolyaburrio-molekulyarna-an/ (access date: 02.12.2020).

Zubavina I. B. Polilog z ekranom abo Buttya yak interfejs-menyu // Xudozhnya kul`tura. Aktual`ni problemy`. Ky`yiv: IPSM NAMU, 2018. Vy`p. 14. 174 s.

Chmil` G. P. Suchasni texnologiyi ekranu: lyudy`nomirny`j kontekst. Naraciya «zobrazhuvane-glyadach» u suchasnomu kul`turnomu prostori: monografiya / G. P. Chmil`, I. B. Zubavina ta in. K.: Insty`tut kul`turologiyi NAM Ukrayiny`, 2019. S. 11–36.

Ehrlich David. The Painter and the Thief' Review: A Tender Psychosexual Tale of Art and Ownership. IndieWire. (2020-01-24) Archived from the original on 2021-03-28. URL: https://www.indiewire.com/2020/01/the-painter-and-thethief-sundance-review-1202205354/ (access date: 21.07.2021).

Fisher William F. and Ponniah Tomas. Another World is Possible: Popular Alternatives to Globalization at the World Social Forum, London: ed/ Zed Books, 2003. 384 pp.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-29

Як цитувати

Чепелик, О. (2021). Мистецький кінематограф у рамках міжнародного кінофестивалю про права людини DOCUDAYS UA. Мистецтвознавство України, (21), 95–107. https://doi.org/10.31500/2309-8155.21.2021.254678

Номер

Розділ

Статті