Роздуми довкола «панівних» методів у культурі

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8155.21.2021.254676

Ключові слова:

образотворче мистецтво, соціалістичний реалізм, культура, мистецтвознавство, культурологія

Анотація

Відомо, що різне трактування культурних процесів розвитку держав існувало завжди, існує зараз і, певно, існуватиме і в наступні періоди. Україна не є винятком із цього правила, тож різні бачення і сприйняття мистецьких проблем, зрозуміло, є і в нашій державі. Різні прочитання одних і тих самих фактів, подій і їхніх наслідків є процесом нормальним. Відповідно, доцільно версію свого бачення проблеми доводити документально, переконливо з наукової точки зору. Сьогоднішній розподіл учених на кілька груп у питанні сприйняття чи несприйняття проблем розвитку української культури загалом і її образотворчого мистецтва повоєнного періоду зокрема призвів до протистояння думок, коли одні й ті самі факти набувають принципово різного звучання. Враховуючи, що диспут ведуть люди освічені, які мають видані праці, монографії, читають публічні лекції, — виникає нагальна потреба оприлюднення однієї з версій. Це є авторська версія сприйняття образотворчого мистецтва минулих періодів, а саме від 1920-х і до другої половини 1980-х років. Сьогоднішній штучний розподіл мистецтвознавчої науки на культурологію і класичне мистецтвознавство насправді є актом спекуляції певної групи науковців. Відсутність знань у царині мистецтвознавчої науки призводить до декларування версій про необов’язкове вивчення історії вітчизняного мистецтва 1920-х — 1980-х років. Вважати, що період, названий часом тоталітаризму, не потребує глибокого вивчення — це тотальна помилка. Проблема вимальовується значно небезпечнішою, ніж просте нерозуміння соціокультурної складової певних історичних періодів.

Біографія автора

Олексій Роготченко, Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України

доктор мистецтвознавства, головний науковий співробітник відділу теорії та історії культури ІПСМ НАМ України, заслужений діяч мистецтв України, член-кореспондент НАМ України

Посилання

Arkhivy okupatsii. 1941–1944 (2008). [Archives of occupation period. 1941–1944]. 2nd ed. Kyiv: Vyd. dim “KyievoMohylianska akademiia”.

Afanasiev, V. A. (1962). Ukrainskyi radianskyi zhyvopys [Soviet Ukrainian fine art]. Kyiv: Vyd-vo AN URSR.

Afanasiev, V. (1973). Rysy suchasnosti [Traits of modernity]. Kyiv: Mystetstvo.

Afanasiev, V. (1967). Stanovlennia sotsialistychnoho realizmu v ukrainskomu obrazotvorchomu mystetstvi [Establishment of socialist realism in Ukrainian fine art]. Kyiv: Mystetstvo.

Bird, M. (2019). 100 idei, shcho zminyly mystetstvo [100 Ideas That Changed Art], transl. O. Ukrainets and K. Dudka. Kyiv: ArtHuss.

Buriak, O. (2003). Arkhitekturnyi modernizm na tli totalitaryzmu, shcho narodzhuietsia. (SRSR, 20-ti roky) [Architectural modernism amid fledging totalitarianism]. Kharkiv: Kharkivska derzhavna akademiia dyzainu ta mystetstv.

Golomshtok, I. (1994). Totalitarnoe iskusstvo [Totalitarian art]. Moscow: Galart.

Kondel-Perminova, N. (2021). Khreshchatyk — komunikator mizh chasamy [Khreshchatyk as a communicative agent between historical periods]. Kyiv: Sydorenko V. B.

Kosiv, V. (2019). Ukrainska identychnist u hrafichnomu dyzaini 1945–1989 rokiv: monohrafiia [Ukrainian identity in 1945–1989] graphic art: A monograph. Kyiv: Rodovid.

Mironova, T. (2020). Koordynaty tvorennia khudozhnoho obrazu v ukrainskomu mystetstvi 1990–2020-kh rokiv [Coordinates of making an art image in Ukrainian art of the 1990s through the 2020s]. Kyiv: FOP Lopatina O. O., 2020. 320 s.

Morozov, A. (1995). Konets utopii Iz istorii iskusstva v SSSR 1930-h godov [The end of utopia. From the history of the 1930s art in the USSR]. Moscow: Galart.

Obrazotvorche mystetstvo (2004), 3, 2–18.

Sotsialistychnyi realizm: infliatsiia idei chy zolotyi zapas? (2005). [Socialist realism: inflation of ideas or a gold reserve?]. Obrazotvorche mystetstvo, 3, 47–54.

Protas, M. (2020). Mystetstvo postkultury: tendentsii, perspektyvy [The art of postculture: tendencies and perspectives]. Kyiv: IPSM NAM Ukrainy.

Rohotchenko O. (2018). Mystetstvoznavstvo: rozdumy i zhyttia. Monohrafiia [Art studies: Reflections and life]. Kyiv: Feniks.

Lytvyn, K. (comp.) (2018). Kostiantyn Lytvyn: khudozhnii albom [Kostiantyn Lytvyn: An albumn]. Lutsk: Drukarmet.

Savchuk, I. (2020). Borys Liatoshynskyi i polska kultura: komunikatsii, kolaboratsii, kontsepty [Borys Liatoshynsky and Polish culture: Communications, collaboration, concepts]. Nizhyn: Vydavets Lysenko M. M.

Smyrna, A. (2017). Stolittia nonkonformizmu v ukrainskomu vizualnomu mystetstvi. Monohrafiia [The century of nonconformity in Ukrainian visual art: A monograph]. Kyiv: Feniks.

Sniehirov, H. (1983). Naboi dlia rozstrilu ta inshi tvory [“Bullets for the execution” and other writings], ed. by V. Hryshko. New York; Toronto: Vyd. Hromadskoho komitetu i Novykh dniv.

Günther, H. & Dobrenko, Ye. (Eds.) Sotsrealisticheskiy kanon [The Socialist Realism Canon: Collection of articles]. Saint Petersburg: Akademicheskiy proekt.

Yur, M. (2019). Metamodel ukrainskoho zhyvopysu: monohrafiia [Metamodel of Ukrainian fine art: A mongraph]. Vinnytsia: TOV “TVORY.”

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-29

Номер

Розділ

Статті