Global Public Art як фатична інтеракція мультикультуралізму

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8155.21.2021.254675

Ключові слова:

масова культура, масовізація, глобальне публічне мистецтво, фатична комунікація, дизайнізація, мультикультуралізм

Анотація

Від зламу міленіумів масовізацію візуальних практик, зокрема global public art, що утворився під впливом мультикультурних процесів, трактують в академічних колах і ЗМІ успіхом затвердження нової contemporary парадигми, що остаточно відмовила традиційному досвіду естетичного судження, концентруючись на phatic-функції транснаціональних інтеракцій, підлеглих ринковій ідеології капіталу. Між тим формальне спрощення арт-вислову не є новою подією, попри те що відбувається цей процес масової дизайнізації в умовах глобальної діджиталізації і поширення маркетингових стратегій public relations в мультикультурному контексті. Подібні інверсії духовного культуротворення в суцільну матеріалістичну оптику творчого світобачення, рахуючи дескрипцію «глобально-локальних» мистецьких актів схвальними статтями заангажованих мистецтвознавців, траплялися і раніше, що знайшло віддзеркалення у важливій критичній праці Г. Фостера «Design and Crime». Втім, подібні критичні оцінки культуріндустрія замовчує, хоч теперішня криза теорії і практики увійшла в стан пролонгованого гістерезису, продукуючи масовізований фатичний продукт, тим посилюючи ентропію соціокультурних взаємин націй, і разом з тим викриваючи нежиттє здатність global public art.

Біографія автора

Марина Протас, Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України

доктор мистецтвознавства, ст. н. с., пров. н. с. відділу кураторської виставкової діяльності та культурних обмінів

Посилання

Malinowski, B. (1999) On Phatic Communion / B. Malinowski // The Discourse Reader. (Еd.) A. Jaworski, N. Coupland. New York: Routledge. P. 302–305.

Pocheptsov, G. (2001) Teoriya kommunikatsii. Moskva, Kiev: Refl-buk-Vakler. 656 s. [Theory of communication. Moscow, Kyiv: Refl-book-Wakler].

Shevchenko, I. S. (2015) Sootnoshenie informativnoy i faticheskoy funktsiy kak pro-blema ekolingvistiki // Kognitsiya, kommunikatsiya, diskurs. #10. S. 114–132. [The ratio of informative and phatic functions as a problem of ecolinguistics // Cognition, communication, discourse].

Denysko, P. V. (2017) "Chysti" vidnosyny ta novi komunikatsiini tekhnolohii // Filosofiia ta politolohiia v konteksti suchasnoi kultury. Vyp. 1 (16). S. 130–143. ["Clean" relations and new communication technologies // Philosophy and political science in the context of modern culture].

Shveytser, A. (2009) «Ya rodilsya v period duhovnogo upadka chelovechestva». / Krizis so-znaniya: sbornik rabot po filosofii krizisa. Moskva: Algoritm. S. 5–11. ["I was born during the period of spiritual decline of humanity." / The crisis of consciousness: a collection of works on the philosophy of crisis. Moscow: Algorithm].

Virilio, P. (2009) Nizverzhenie v pustotu. / Krizis soznaniya: sbornik rabot po filo-sofii krizisa. Moskva: Algoritm. S. 205–248. [Throwing down into emptiness. / The crisis of consciousness: a collection of works on the philosophy of crisis. Moscow: Algorithm].

Mueller, Antony P. No Privacy, No Property: The World in 2030 According to the WEF // MISES WIRE. 12.08.2020. — URL https://mises.org/wire/no-privacy-no-property-world-2030-according-wef

Bishop, Claire. (2012) Artificial hells: participatory art and the politics of spectatorship. London, New York: Verso.

Mulenga, A. M. (2016) Contemporary Zambian Art, Conceptualism and the ‘Global’ Art World. URL https://www.academia.edu/33669997/

Foster, H. (2002) Design and Crime (And Other Diatribes). London, New York: Verso.

Wroblewski, Filip. (2013) The art without Art. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego MCCCXXX. Prace Etnograficzne. Тom 41 (2). 113–119.

Lettau, Paris. (2016) Artist, Non-Artist, Total Artist. URL https://www.academia.edu/32132843/

Haag, E. (2009) I net meryi schastyu i otchayaniyu nashemu / Krizis soznaniya: sbornik ra-bot po filosofii krizisa. Moskva: Algoritm. S. 249–256. [And there is no measure of our happiness and despair / The crisis of consciousness: a collection of works on the philosophy of crisis. Moscow: Algorithm].

Bernays, Edward L. (1928) Propaganda. New York: Horace Liveright. URL http://www.historyisaweapon.com/defcon1/bernprop.html

Crawford, Ryan. (2018) Index of the Contemporary: Adorno, Art, Natural History // Evental Aesthetics. Aesthetic Intersections 2. Vol. 7 (2). 32–70.

Mussett, Shannon. (2012) Irony and the Work of Art: Hegelian Legacies in Robert Smithson // Evental Aesthetics. Vol. 1 (1) Aesthetics After Hegel. 48–76.

Jansen, Y. (2013) Secularism, Assimilation and the Crisis of Multiculturalism: French Modernist Legacies. Amsterdam University Press.

Gilroy, P. (2004) Postcolonial Melancholia. New York: Columbia University Press.

Phillips, A. (2007) Multiculturalism without Culture. Princeton: Princeton University Press.

Gilroy, P. (2006) Multiculturalism and post-colonial theory // The Oxford Handbook of Political Theory. Oxford: Oxford University Press. Р. 656–677.

Sen, A. (2006) Identity and Violence: The Illusion of Destiny. New York: Norton &Company.

Gunew S. Postcolonialism and Multiculturalism: Between Race and Ethnicity. URL https://faculty.arts.ubc.ca/sgunew/RACE.HTM

Chilvers, I., Glaves-Smith, J. (2009) Contemporary Art Society / Oxford Dictionary of Modern and Contemporary Art. Oxford University Press. URL https://oxfordindex.oup.com/view/10.1093/oi/authority.20110803095634675

Fry, R. (1920) Vision and Design / Roger Fry. London: Chatto & Windus. URL https://archive.org/details/visiondesign00fryr/mode/2up

Bosenko A. V. (2009) Sluchaynaya svoboda iskusstva / Inst. problem sovr. iskusstva Akad. iskusstv Ukrainyi. Kiev: Himdzhest. 584 s. [Accidental freedom of art / Institute of Contemporary Art Problems of the Academy of Arts of Ukraine. Kyiv: Himjest].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-29

Номер

Розділ

Статті