Українська парадигма мистецтва авангарду в художній творчості

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8155.21.2021.254671

Ключові слова:

мистецтво, авангард, український авангард, парадигма, ХХ століття, ейдетика творчості

Анотація

Дослідження українських аспектів європейського авангардного руху першої третини ХХ століття стало можливим із докорінною переоцінкою цінностей наприкінці ХХ століття. У цей період у західноєвропейському мистецтвознавчому дискурсі виникає термін “український авангард”. Виникнення такого терміну в Україні у радянський період було неможливим, адже творчість розглядалася крізь призму соціалістичного реалізму і ніяк інакше. Проте, дослідники мистецтва були усвідомлені про національні аспекти авангарду. В українському академічному дискурсі проблема внеску вітчизняних митців до розвитку авангарду розпочинає бути актуальною з набуттям державної незалежності. Державотворчий процес стимулював відродження культуротворчих процесів та появу наукового інтересу до авангарду. Дослідниками вивчено проблему конвенціонального та авторського, філософсько-естетичні основи українського авангарду, його художньо-стильові особливості, творчий та теоретичних спадок митців. Певний період авангардна революційність в мистецтві та революційність політична першої чверті ХХ століття були поєднані у єдиному пориві впливу на народні маси. Мистецтво авангарду на певний час стало частиною революційного процесу. Українська парадигма авангарду позначена територіальною ознакою, приналежністю митців до ейдетичної творчості народного самовираження. З набуттям незалежності український авангард постав із забуття та органічно увійшов до національного художнього простору і став часткою українського мистецтва.

Біографія автора

Ганна Лимар, Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв

аспірантка

Посилання

Markade V. (1979) Seljansjka tematyka v tvorchosti Kazimira Severynovycha Malevycha (1878-1935). (Peasant themes in the works of Kazimir Severinovich Malevich (1878-1935)). Suchasnistj. #2. S. 65–76. [in Ukrainian]

Andrej Nakov. (1997) Bespredmetnыj myr. Abstraktnoe y konkretnoe yskusstvo. Rossyja y Poljsha (Pointless world. Abstract and concrete art. Russia and Poland)/ E.M. Tytarenko (per.). M.: Yskusstvo. 417 s.: yl. [in Russia]

Boghomazov Oleksandr: Katalogh tvoriv / Vstup. st. Eduard Dymshycj. (1991) (Bogomazov Alexander: Catalog of works / Introduction. Art. Eduard Dymshyts). K.: KNF «Gharant»,. 48 s. [in Ukrainian]

Lychkovakh V.A. (2021) Estetyka ukrajinsjkogho ta poljsjkogho avanghardu (Aesthetics of the Ukrainian and Polish avant-garde) : Monoghrafija. Kyjiv: NAKKKIM. 288 c. [in Ukrainian]

Lychkovakh V. A. (2016) Semiotyka ukrajinsjkogho ta poljsjkogho avanghardu (na prykladi tvorchosti O.Boghomazova i khudozhnykiv "Krakivsjkoji ghrupy") (Semiotics of the Ukrainian and Polish avant-garde (on the example of the work of O. Bogomazov and artists of the "Krakow Group")) // Ukrajinsjka kuljtura: mynule, suchasne, shljakhy rozvytku. Kuljturologhija. Vyp. 23. S. 129-135.; Lychkovakh V. A. (2018) Semiotyka ukrajinsjkogho ta poljsjkogho avanghardu v svitli idej Ljvivsjko-Varshavsjkoji filosofsjkoji shkoly. Filosofsjko-estetychnyj kontekst zarodzhennja ukrajinsjkogho i poljsjkogho avanghardu (stattja persha) (Semiotics of the Ukrainian and Polish avant-garde in the light of the ideas of the Lviv-Warsaw philosophical school. Philosophical and aesthetic context of the birth of the Ukrainian and Polish avant-garde (article one)) // Visnyk Nacionaljnoji akademiji kerivnykh kadriv kuljtury i mystectv. # 1. S. 30-36.; Lychkovakh V. A. (2018) Semiotyka ukrajinsjkogho ta poljsjkogho avanghardu v svitli idej Ljvivsjko-Varshavsjkoji filosofsjkoji shkoly (Semiotychni paraleli khudozhnjoji obraznosti ukrajinsjkogho ta poljsjkogho avanghardu (stattja drugha)) (Semiotics of the Ukrainian and Polish avant-garde in the light of the ideas of the Lviv-Warsaw philosophical school (Semiotic parallels of artistic imagery of the Ukrainian and Polish avant-garde (article two)) // Visnyk Nacionaljnoji akademiji kerivnykh kadriv kuljtury i mystectv. # 2. S. 25-31.; Lychkovakh V. A. (2018) Semiotyka ukrajinsjkogho ta poljsjkogho avanghardu v svitli idej Ljvivsjko-Varshavsjkoji filosofsjkoji shkoly K.Malevych — V.Stsheminsjkyj i Gh.Stazhevsjkyj: poshuky supermatychnoji ta konstruktyvistsjkoji movy avanghardysjkogho mystectva (stattja tretja) (Semiotics of the Ukrainian and Polish avant-garde in the light of the ideas of the Lviv-Warsaw philosophical school K. Malevich - V. Strzeminski and G. Stazhevsky: search for supermatic and constructivist language of avant-garde art (article three)) // Visnyk Nacionaljnoji akademiji kerivnykh kadriv kuljtury i mystectv. # 3. S. 48-53.; Lychkovakh V. A. (2018) Semiotyka ukrajinsjkogho ta poljsjkogho avanghardu v svitli idej Ljvivsjko-Varshavsjkoji filosofsjkoji shkoly O.Boghomazov — khudozhnyky «Krakivsjkoji ghrupy»: vid kubizmu i futuryzmu do ekspresyvno-lirychnoji abstrakciji (stattja chetverta) (Semiotics of the Ukrainian and Polish avant-garde in the light of the ideas of the Lviv-Warsaw Philosophical School O. Bogomazov - artists of the "Krakow Group": from cubism and futurism to expressive lyrical abstraction (article four)) // Visnyk Nacionaljnoji akademiji kerivnykh kadriv kuljtury i mystectv. # 4. S. 36-42. [in Ukrainian]

Shhokina O.P. (2020) Ghumanizm ta ujavlennja pro «ljudynu» u filosofsjkykh traktuvannjakh mystectva avanghardu (Humanism and the notion of "man" in philosophical interpretations of avant-garde) // Visnyk KhDADM. #2. S. 85-93. [in Ukrainian]

Shhokina O.P. (2020) Filosofsjko-kuljturologhichne obghruntuvannja destrukciji v tekstakh mytciv ukrajinsjkogho avanghardu (Philosophical and cultural substantiation of destruction in the texts of Ukrainian avant-garde artists) // Naukovi zapysky NaUKMA. Istorija i teorija kuljtury. #3. S. 78-83. [in Ukrainian]

Shhokina O.P. (2020) Intujicija ta ironija jak zasoby piznannja v teorijakh adeptiv mystectva ukrajinsjkogho avanghardu pochatku XX stolittja (Intuition and irony as means of cognition in the theories of adherents of art of the Ukrainian avant-garde of the beginning of the XX century) / Shhokina O.P. // Doksa. # 2 (33). S. 134-142 [in Ukrainian]

Shhokina O.P. (2019) Ljudyna v prostori mista ta poshuk absoljutnogho v tekstakh mytciv avanghardu: filosofsjke «zapytuvannja» O. Boghomazova, idealizm V. Kandynsjkogho, «vchuvannja» M. Ghershenfeljda (Man in the space of the city and the search for the absolute in the texts of avant-garde artists: the philosophical "question" of O. Bogomazov, the idealism of V. Kandinsky, the "teachings" of M. Gerschenfeld) // Doksa. # 2(32). S. 258-268. [in Ukrainian]

Bila Anna. (2010) Futuryzm : naukove vydannja (Futurism: a scientific publication). K.: Tempora. 248 s. [in Ukrainian]

Tarasenko O.A. (1996) Problema nacyonaljnogho stylja v zhyvopysy moderna y avangharda (tvorchestvo ukraynskykh y russkykh khudozhnykov konca XIX- nachala XX vv.) (The problem of national style in modern and avantgarde painting (works of Ukrainian and Russian artists of the late XIX-early XX centuries.)): Avtoref... d-ra yskusstvovedenyja: 17.00.05 ‒– yzobrazyteljnoe yskusstvo / Juzhnoukraynskyj ghos. pedaghoghycheskyj un-t ym. K.D.Ushynskogho. L. 47 s. [in Ukrainian]

Nogha O. (2000) Maljarstvo ukrajinsjkogho avanghardu 1905-1918 roky (Painting of the Ukrainian avant-garde 1905-1918). Ljviv: Ukrajinsjki tekhnologhiji. 240 s. [in Ukrainian]

Try vsesvitnjo nevidomi postati ukrajinsjkogho avanghardu: Jevghen Saghjdachnyj, Mykhajlo Ghavrylko, Natalija Davydova (1994) (Three world-unknown figures of the Ukrainian avant-garde: Yevhen Sagydachny, Mykhailo Havrylko, Natalia Davydova) / Avt-uporjad. O.Nogha, I.Kodlubaj, T.Devdjuk, B. Savycjkyj, Ja.Bobosh. Ljviv: «LOGhOS». 188 s. [in Ukrainian]

Ghabelko V. (1997) Nacionaljnyj avanghard 20‒–30-kh rokiv (National avant-garde of the 20s — 30s) / V. Ghabelko. Muzyka: naukovo-populjarnyj zhurnal z pytanj muzychnoji kuljtury. # 6. S. 20–22. [in Ukrainian]

Lobanovsjkyj B. (1995) Avanghardyzm (Avant-garde) // Mystectvo Ukrajiny. K. T.1. S. 9. [in Ukrainian]

Fedoruk O. (2006) Ukrajinsjkyj avanghard (Ukrainian avant-garde) // Peretyn znaku. Vybrani mystectvoznavchi statti: U 3 kn. / In-t problem suchasnogho mystectva AMU. Kn. 1. Istorija ta teorija mystectva. Postati. Narodna tvorchistj. K.: Vyd. dim A+S. S. 9–68. [in Ukrainian]

Pysanko M. (1995) Rukh, prostir i chas v obrazotvorchomu mystectvi (Movement, space and time in the fine arts) / M. M. Pysanko. K. : Vyshha shk. 63s. + 16 ark. il. [in Ukrainian]

Stankevych M. (2004) Problema etnomystecjkoji tradyciji v moderni j avanghardi (The problem of ethno-artistic tradition in modern and avant-garde) // Avtentychnistj mystectva = Authenticity of Art: Pytannja teoriji plastychnykh mystectv: Vybrani praci. Ljviv: Spilka krytykiv ta istorykiv mystectva. S. 91-100. [in Ukrainian]

Savycjka L. (2006) Mystectvo Ukrajiny v konteksti khudozhnjogho zhyttja mezhi stolitj. 1890–1910-ti roky (Art of Ukraine in the context of artistic life at the turn of the century. 1890–1910s): Avtoreferat dys. na zdobuttja nauk. stup. d-ra myst-va. K. 36 s. [in Ukrainian]

Sydorenko V. D. Vizualjne mystectvo vid avanghardnykh zrushenj do novitnikh sprjamuvanj: Rozvytok vizualjnogho mystectva Ukrajiny XX-XXI stolitj (Visual art from avant-garde shifts to the latest trends: Development of visual art in Ukraine XX-XXI centuries) / In-t problem suchasn. myst-va AMU. K.: VKh [studio], 2008. 187 s.: il. [in Ukrainian]

Kara-Vasyljjeva T.V. (2021) Stylj modern v Ukrajini (Art Nouveau style in Ukraine). Kyjiv: Vydavnychyj dim Dmytra Buragho. 216 s. : il. [in Ukrainian]

Dychenko I. (1994) Paneghiryk Velykoji Utopiji chy ukrajinsjkyj avanghardnyj zhyvopys ochyma kolekcionera (Panegyric of the Great Utopia or Ukrainian avant-garde painting through the eyes of a collector) // Malevych pljus : katalogh. K. S. 5–9. [in Ukrainian]

Jemeljjanova T. (2002) Abstrakcionizm v konteksti kuljturotvorchykh procesiv XX stolittja (estetyko-mystectvoznavchyj analiz) (Abstractionism in the context of cultural processes of the twentieth century (aesthetic and artistic analysis)): Avtoref. dys... kand. filos. nauk: 09.00.08 / T.V. Jemeljjanova; Kyjiv. nac. un-t im. T.Shevchenka. K. 14 s. [in Ukrainian]

Kanishyna N. (1999) Khudozhnjo–estetychni zasady ukrajinsjkogho avanghardnogho mystectva pershoji tretyny XX st. (Artistic-Aesthetic principles of Ukrainian avant-garde art of the first third of the twentieth century): Avtorf. dys. na zdobut. stup. kand. filosof. nauk. K. 20 s. [in Ukrainian]

Kashuba-Voljvach O. (2012) Oleksandr Boghomazov: Avtoportret (Alexander Bogomazov: Self-portrait). K.: Rodovid. 108 s.: il. (Mala serija ukrajinsjkogho modernizmu). [in Ukrainian]

Pavlova T. (2018) Avanghard v obrazotvorchomu mystectvi Kharkova XX stolittja (Avant-garde in the fine arts of Kharkiv of the twentieth century): dys… d-ra mystectvoznavstva: 17.00.05 / Pavlova Tetjana Volodymyrivna. Ljviv. 645 s., il. [in Ukrainian]

Petrova O. (1997) Vid avanghardu do polistylizmu ta mystectva «ghypertekstu» (z mystecjkogho dosvidu Ukrajiny 30-90 rokiv) (From the avant-garde to polystylistism and the art of "hypertext" (from the artistic experience of Ukraine 30-90 years)).

Naukovi zapysky. Nacionaljnyj universytetu «Kyjevo-moghyljansjka akademija».T.2: Kuljtura. K. S. 150-156. [in Ukrainian]

Skljarenko Gh. (2009) Avanghard v Ukrajini: obshyry javyshha, etapy rozvytku. (Avant-garde in Ukraine: the scope of the phenomenon, stages of development). Ukrajinsjke mystectvoznavstvo: materialy, doslidzhennja, recenziji: Zb. nauk. pr. K.: IMFE im. M.T. Ryljsjkogho NAN Ukrajiny. Vyp. 9. S. 318–322. [in Ukrainian]

Susak V. (2005) Paryzjkyj period Mykhajla Bojchuka (The Paris period of Mikhail Boychuk). KhDADM. #9. S.96-110. [in Ukrainian]

Ukrajinsjkyj avanghard : perezavantazhennja (2019) (Ukrainian avant-garde: reboot). Kyjiv: Centr suchasnogho mystectva M17. 124 S. [in Ukrainian]

Avanghard. U poshukakh chetvertogho vymiru (2019) (Avant-garde. In search of the fourth dimension). Katalogh. Kyjiv: HUSS. S. 12. [in Ukrainian]

Kazymyr Malevych. Kyjivsjkyj aspekt (2019) (Kazimir Malevich. Kyiv aspect) / Za zagh red. T. Filevsjkoji. Kyjiv. Instytut Malevycha. RODOVID. 330 s. [in Ukrainian]

Ukrajinsjkyj khudozhnij avanghard: Manifesty, publicystyka, besidy, spoghady, lysty (2020) (Ukrainian artistic avant-garde: Manifestos, journalism, conversations, memoirs, letters). / Uporjad. D.Ghorbachov za uchasti S.Papety ta O.Papety. — Kyjiv: DUKh I LITERA. 640 s., 32 s. il. [in Ukrainian]

Jur M. (2016) Ukrajinsjkyj avanghard : shljakh do formaljno-plastychnoji movy (Ukrainian avant-garde: the path to formal-plastic language) // Ukrajinsjka akademija mystectva. Kyjiv. Vyp. 25. S. 13-22. [in Ukrainian]

Karpov V. (2019) Eidetics of the human art in the context of the neuroart // Cultural and Arts Studies of National Academy of Culture and Arts Management. Lviv-Torun, Liha-Pres. P. 117 — 133. [in English]

Karpov V., Syrotynska N. (2018) Neuroart in the context of creativitu // Visnyk Nacionaljnoji akademiji kerivnykh kadriv kuljtury i mystectva: nauk. zhurnal. K.: Milenium. # 1. S. 21 — 36. [in English]

Ukrajinsjka avanghardna poezija (1910-1930-ti roky) : Antologhija (Ukrainian avant-garde poetry (1910-1930s): Anthology) (2018) / Upor. Olegh Kocarev, Julija Stakhivsjka; peredm. Olegha Iljnycjkogho. — K.: Smoloskyp. C. 10. [in Ukrainian]

Jur M. V. (2021) Ukrajinsjkyj zhyvopys XIX — pochatku XXI stolitj: nacionaljna, konvencionaljna, avtorsjka modeli (Ukrainian painting of the XIX - early XXI centuries: national, conventional, authorial models) : Avtoref. dys. na zdob. nauk. stup. dok. myst. Kyjiv, Instytut problem suchasnogho mystectva Nacionaljnoji akademiji mystectv Ukrajiny. 41 s. [in Ukrainian]

EL Lissitzky. Maler. Architekt. Typograf. Fotograf. (1976) Dresden. VEB Verlag der Kunst. 412 p. [in Germany]

EL Lysyckyj. (1922) Suprematycheskyj skaz pro dva kvadrata v 6-ty postrojkakh (Suprematic tale about two squares in 6 buildings). Berlyn. Yzd-vo Skyfы. 24 s. [in Russia]

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-29

Номер

Розділ

Статті