Текст та зображення в творчості українських художників другої половини ХХ століття: О. Соколов, В. Бахчанян, В. Барський

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8155.20.2020.220927

Ключові слова:

text, image, conceptuality, interaction of arts

Анотація

На прикладі творчості українських художників О. Соколова (1919–1990), В. Бахчаняна (1938–2009),
В. Барського (1930–2012) в статті розглянута тема взаємодії тексту та зображення в українському мистецтві
другої половини ХХ століття. Особливості синтетичної за своєю природою творчості цих митців пов’язані,
з одного боку, зі своєрідністю обдарування кожного з них, що поєднували малярство та літературу, з іншого —
з прагненням вийти за межі усталених в радянському мистецтві жанрово-видових кордонів, у свій спосіб
конструюючи художній простір, де вербальне та візуальне тісно взаємодіяли.

Біографія автора

Галина Скляренко, Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України

кандидат мистецтвознавства, старший науковий співробітник

Посилання

Mitchell W. J. T. Picture Theory. Chicago; London: University of Chicago Press, 1994. 445 p.

Antologiya noveyshey russkoy poezii u Goluboy Lagunyi. T. 3B, 1986, Nyutonvill, Mass., SShA. URL http://kkk-bluelagoon.ru/tom3b/barskiy.htm.

Barskiy V. 1959–1980. Zhivopis. Grafika. Kollazhi. Tekstyi. Eine Ausstellung der Katholischen Akademie Schwerte. 16 Januar bis 28 Marz 1982. Vilen Barsky. Arbeiten 1959–1980. 1982. 120 s.

Bahchanyan V. Muh uyma (Hudozhestva). Ne hlebom edinyim (Menyu-kollazh). Ekaterinburg: UFaktoriya, 2006. 512 s.

Bila A. Poezomalyarstvo i poshuk metamovy` my`stecztva // Bila A. Ukrayins`ky`j literaturny`j avangard: poshuky`, sty`l`ovi napryamky`: monografiya. K.: Smolosky`p, 2006. S. 148−158.

Bobrinskaya E. Russkiy avangard: istoki i metamorfozyi. M: Pyataya strana, 2003. 304 s.

Burlyuk N. Poeticheskie nachala // Pervyiy zhurnal russkih futuristov. M: Tip. Myisl, 1914. # 1–2. C. 82, 83.

Vayl P., Genis A. Lishniy chelovek — eto zvuchit gordo // Yunost. M.,1990. # 9. S. 64–65.

Golubovskiy E. M. Glyadya s bolshoy Arnautskoy. Odessa: Bondarenko M. A., 2016. 340 s.

Groys B. Utopiya i obmen. M, Znak, 1993. 374 s.

Demenok E. L. Vsya Odessa ochen velika. Harkov: Folio, 2016. 495 s.

Zagorul`ko M. Vizual`na poeziya kriz` pry`zmu chasu: vid baroko do neobaroko. URL http://www.nbuv. gov.ua/portal/Soc_Gum/Vdakk/2010_1/9.pdf

Zlyidneva N. V. Izobrazhenie i slovo v ritorike russkoy kulturyi HH veka. M.: Izdrik, 2008. 304 s.

Kiryuschenko V. V. Yazyik i znak v pragmatizme. SPb.: Iz-vo Evropeyskogo universiteta v SPB., 2008. 199 s.

Koval O. Vizualnaya parafraza kak “imagetext” v zhivopisi i grafike Aleksandra Zholudya // MIST, KiYiv. IPSM NAM UkraYini, 2017. # 12–13. S. 150–167.

Koval O. Risunok kak tekst hudozhnika i tekst kak risunok v tvorchestve V. N. Kulikova // Suchasne mistetstvo. Naukoviy zbIrnik. Vip. H1. K: FenIks, 2015 S. 139–157.

Konkretnaya poeziya. Pochti vse. Vilen Barskiy / Sost. S. Mihnovskiy. K.: «UPP», 2018. 164 s.

Lotman Yu. M. Nepredskazuemyie mehanizmyi kulturyi. Tallinn: TLU Press, 2010. 232 s.

Nonkonformizm. Vtoroy rusckiy avangard. 1955–1988. Kruglyiy stol // Voprosyi iskusstvoznaniya. H (1/97) M., 1997. C. 5–63.

Petry`cz`ky`j A. Chy` potribna komu opera // Nova Generaciya. 1929. # 10. S. 34–39.

Radio Svoboda. 23 marta 2013 goda. Programma Aleksandra Genisa. URL https://www.svoboda.org/z/896.

Sklyarenko G. Vilen Barsky`j (1930–2012): vid zhy`vopy`su do konceptual`noyi poeziyi // Sklyarenko G. Ukrayins`ki xudozhny`ky`: z vidly`gy` do nezalezhnosti. U 2-x kn. Kn. 1. K.: Huss, 2020. S. 227–250.

Sklyarenko G. Tvorchist` Olega Sokolova (1919–1990): avtors`ka versiya verbal`no-vizual`nogo sy`ntezu // Sklyarenko G. Ukrayins`ki xudozhny`ky`: z vidly`gy` do perebudovy`. U 2-x kn. Kn. 1. K: Huss, 2020. S. 47–74.

Sklyarenko G. Xarkivs`ky`j xudozhny`k Vagrich Baxchanyan (1938–2009) — pochatok vitchy`znyanogo konceptualizmu // Sklyarenko G. Ukrayins`ki xudozhny`ky`: z vidly`gy` do nezalezhnosti. U 2-x kn. Kn .2. K: Huss, 2020. S. 45–68.

Skoropanova I. S. «Vakuumnyie» ob'ektyi Vagricha Bahchanyana. URL http://elib.bsu.by/bitstream/123456789/56366/1)

Terts A. Anekdot v anekdote // Sintaksis. Parizh, 1978. # 1. C. 77–95.

Tupitsin V. «Drugoe iskusstvo». Besedyi s hudozhnikami, kritikami, filosofami. 1980–1995. M.: Ad Marginem, 1997. 348 c.

Ushkalov L. Eseyi pro ukrayins`ke baroko. K.: Fakt, Nash chas, 2006. 280 s.

Feschenko V. V., Koval O. V. Sotvorenie znaka: Ocherki o lingvoestetike i semiotike iskusstva. M.: Yazyiki slovyanskoy kulturyi, 2014. 640 s.

Elkins Dzh. Issleduya vizualnyiy mir / per. s angl. Vilnyus: EGU, 2010. 534 s.

Yakimovich A. Sots-art: sots ili art? // Dekorativnoe iskusstvo SSSR. M., 1990. # 12. s. 12.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-02-25

Як цитувати

Скляренко, Г. (2021). Текст та зображення в творчості українських художників другої половини ХХ століття: О. Соколов, В. Бахчанян, В. Барський. Мистецтвознавство України, (20), 87–95. https://doi.org/10.31500/2309-8155.20.2020.220927

Номер

Розділ

Статті