Циркове мистецтво як об’єкт історичного дослідження (ХVІІІ — перша половина ХІХ століття)

Автор(и)

  • Олег Поспєлов Київський Національний університет театру, кіно і телебачення ім. І. К. Карпенка-Карого, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-4171-3678

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8155.19.2019.185988

Ключові слова:

цирк, циркове мистецтво, циркові жанри, історія цирку, історіографія цирку, витоки циркового мистецтва, гімнастичне мистецтво, мистецтво верхової їзди

Анотація

У контексті дослідження циркового мистецтва на західноукраїнських землях у складі імперії Габсбургів автором у хронологічній послідовності простежено та проаналізовано відображення історії і процесів розвитку «циркових» мистецтв з найдавніших часів у друкованих джерелах кінця ХVІІІ — першої половини ХІХ століття: науковій літературі, енциклопедіях, дослідницьких есе, мемуаристиці, періодичній пресі. Досліджено навчальні посібники з верхової їзди та гімнастичних мистецтв ХVI–ХІХ століття. Представлено ілюстрації з друкованих видань ХVІІ–ХІХ століття. З’ясовано, що мистецтва, представлені на арені цирку Нового часу, описувались, зображувались і досліджувались європейськими авторами більше трьох століть тому. Більшість використаних автором джерел вперше введено до циркознавчого дискурсу.

Біографія автора

Олег Поспєлов, Київський Національний університет театру, кіно і телебачення ім. І. К. Карпенка-Карого

аспірант

Посилання

Pospyelov O. O. Pochatky cyrkovogo mystecztva na zaxidnoukrayinskyx zemlyax u skladi imperiyi Gabsburgiv / O. O. Pospyelov // Naukovyj visnyk Kyyivskogo nacionalnogo universytetu teatru, kino i telebachennya imeni I. K. Karpenka-Karogo. 2018. Vyp. 23. S. 18–26. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvkkarogo_2018_23_4 (data zvernennya)

Pospyelov O. O. Cyrkovi vystavy u Lvovi 1850-x rr. (vid E. Beranka do V. Karre) / O. O. Pospyelov // Naukovyj visnyk Kyyivskogo nacionalnogo universytetu teatru, kino i telebachennya imeni I. K. Karpenka-Karogo. 2019. Vyp. 24. S. 23–31.

Pospyelov O. O. Cyrkove mystecztvo u Lvovi naprykinci 1830-x — uprodovzh 1840-x rokiv / O. O. Pospyelov // Ukrayinske mystecztvoznavstvo: materialy, doslidzhennya, recenziyi. Zbirnyk naukovyx pracz. Vyp. 18. 2018. S. 187–200. URL: http://um.etnolog.org.ua/zmist/2018/187.pdf (data zvernennya)

Astley, Philip. Astley ‘s System of Equestrian Education, Exhibiting the Beauties and Defects of the Horse. The Seventh Edition. Dublin: Printed and Published be Thomas Burnside, 1802. 197 p.

Berenger, Richard. The history and art of horsemanship. In two Volumes. Vol. 1. London: Printed for T. Davies, in Russel-Street, Covent-Garden; and T. Cadell, in the Strand, 1771. 319 p.

Berenger, Richard. The history and art of horsemanship. In two Volumes. Vol. 2. London: Printed for T. Davies, in Russel-Street, Covent-Garden; and T. Cadell, in the Strand, 1771. 246 p.

Biographie des écuyers et écuyères du Théatre National Du Cirque Olimpique par un flaneur. Paris: Chez L'éditeur du répertoire dramatique, et du Théatre Complet de Victor Hugol, 34, boulevart du Temple, 1846. 80 p.

Borassatti G. Il gimnasta in pratica, ed in teorica, Venezia, 1753. 47 s.

Carlencas, Félix de Juvenel de. Essais Sur L'Histoire Des Belles Lettres: Des Siences Et Des Arts. Tome III. Lyon: Chez les Frères Duplain, 1749. 368 p.

Castro, Jacob de. Memoirs, (With) Life of Philip Astley, the History of the Royal Circus, a Sketch of Sadler's Wells, Advertisements (Etc.). London: Sherwood, Jones, & co., 1824. 279 p.

Cardini, F. Joseph. Cirque. Dictionnaire d'hippiatrique et d'équitation : ouvrage où se trouvent réunies toutes les connaissances hippiques. Paris: Bouchard-Huzard, 1848. 719 p.

Delcampe. Le Noble Art de monter à Cheval. Paris: Est. Loyson, 1671. 106 p.

Der Circus Gymnasticus des gymnastischen Reiters Herrn de Bach in Wien. Neues Wiener Taschenbuch für Freunde der Pferde und der Reitkunst. Von C. Klattke. Wien: im Verlage der Gerold'schen Buchhandlung, 1810. S. 122–128.

Die englischen Tänzer. Der grosse Circus von Astley in London. Illustrirte Zeitung. Nr. 36. 02.03. II. Band. Leipzig: Verlag der Expedition der Illustrirten Zeitung. J. J. Weber., 1844. S. 155–157.

Die Kunstreiter in alter und neuer Zeit. Das Pfennig Magazin für Belehrung und Unterhaltung. Nr. 311.16. December. Leipzig: F. A. Brockhaus, 1848. S. 405–407.

Die Reitkunst. Münchener Blätter für Kunst schöne Literatur und Unterhaltung in wöchentlichen Lieferungen mit artistischen und musikalischen Beilagen. 1845. No. 7. 22.11. S. 109–110.

Die Reitkunst. N. 46. Schauplatz der Natur und der Künste, in vier Sprachen, deutsch, lateinisch, französisch und italienisch. Wien: Gedruckt bey Joseph Kurzböck, 1775.

Eine Quadrille equestre im Circus Franconi in Paris. Archiv für Natur Kunst Wissenschaft und Leben. Nr. 10. October. Braunschweig: Verlag von 0elume & Müller, 1841. S. 72–74.

Equestrian exhibitions. The London Journal: and Weekly Record of Literature, Science, and Art. No. 140. Vol. VI. For the week ending October 30, 1847. P. 129.

Equestrian exhibitions in the Champ de Mars. The London Journal: and Weekly Record of Literature, Science, and Art. No. 137. Vol. VI. For the week ending October 9, 1847. P. 81.

Ginzrot, Johann Christian. Die Wagen und Fahrwerke der Griechen und Römer und anderer alten Völker. Zweiter Band. München: Bey dem Verfasser und in der Buchhandlung J. Lentner, 1817. 634 s.

Guillet de Saint-Georges, Georges. Les Arts de l'homme d'épée, ou le Dictionnaire du gentilhomme. Première partie. Contenant L'Art De Monter A Cheval. Expliqué avec une Méthode exacte, par toutes les définitions & les Phrases qui regardent le Manége. Paris: Chez Gervais Clouzier, 1678. 231 p.

Hase S. H. Ueber Dressurpferde und Kunstreiterei bei den Alten. (Früher abgedruckt in der Abendzeitung 1824 Nr. 280 bis 282.). Palaeologus. Kleine Schriften meist antiquarischen Inhalts H. Hase. Leipzig: Verlag der J. C. Hinrichsschen Buchhandlung, 1837. S. 53–75.

Hohenburg, Hans Friedrich Hörwart von. Von der Hochberhümpten, Adelichen unnd Ritterlichen Kunst der Reitterey : Inn vier Bücher ordenlich gethailt. Tegernsee, 1577. 74 s.

Hughes, Charles. The Compleat Horseman; or, the Art of Riding made easy. London: printed for F. New-bery and sold at Hughes's Riding-School, 1772. 61 p.

Huth, Frederick Henry. Works on Horses and Equitation: A Bibliographical Record of Hippology. London: Bernard Quaritch, 1887. 439 p.

Pascal Jacob. The Circus: A Visual History; translated from the French by Augusta Dörr. London; New York, NY: Bloomsbury Visual Arts, 2018. 239 p.

Jando Dominique. Philip Astley and the Horsemen Who Invented the Circus. Publisher: CreateSpace Independent Publishing Platform, 2018. 250 p.

Knight, Charles. London. Volume 1. London: Published by Charles Knight and Co., 1841. 416 p.

Krünitz, Johann Georg. Oeconomische Encyclopädie oder allgemeines System der Land- Haus- und Staats-Wirthschaft, und der Kunst-Geschichte, in alphabet Ordnung. Zwey und siebenzigster Theil. Berlin: In der Buchhand, des königl. preuß. geh. Commereien-Raths Joachim Pauli, 1797. 994 s.

Loiset, Baptist. Practischer Unterricht in Kunstdarstellungen mit Pferden, oder Anleitung, den Pferden alle die Kunstfertigkeiten zu lehren, wie man sie bei den Kunstreitern ausführen sieht. Ilmenau: Voigt, 1826. 232 s.

Menestrier, Claude-François. Des ballets anciens et modernes selon les regles du theatre. Paris: Chez René Guignard, 1682. 323 p.

Piani, Piero. Civiltà del Circo. Circus' world. Bologna: Edizioni Libreria Naturalistica, 2007. 102 p.

Rabou, Charles. Les Grands Danseurs du Roi. Bruxelles: Alphonse Lebègue et Sacré fils, 1846. 233 s.

Reitkunst. Encyclopädisches Wörterbuch der Wissenschaften, Künste und Gewerbe: bearbeitet von mehreren Gelehrten. Siebzehnter Band. Altenburg: Literatur-Comptoir, 1832. S. 644–651.

Saunier, Gaspard de. L'Art de la Cavalerie, ou la manière de devenir bon écuyer. Amsterdam & Berlin: Chez Jean Neaulme, 1756. 216 p.

Schindel, Johan Christoph. Practica & Arte di Cavalleria, Oder Vollkommenes Pferd- und Reit-Buch. Franckfurt am Mayn, 1668. 55 s.

Sind, Johann Baptist Freiherr von. L'art Du Manège Pris Dans Ses Vrais Principes: Suivi d'une Nouvelle Méthode pour l'Embouchure des Chevaux. À Vienne, et se trouve à Paris: chez G. Desprez, 1774. 342 p.

Stokes, Will. The vaulting-master, or, The art of vaulting. Oxon: Printed for Richard Davis, 1652. 40 p.

Strutt, Joseph. Glig-Gamena Angel-Deod, or, The Sports and Pastimes of the People of England. London: Printed by T. Bensley for J. White, 1801. 301 p.

Strutt, Joseph. Glig-Gamena Angel-Deod, or the Sports and Pastimes of the People of England. London: Printed by T. Bensley, for White and Company, 1810. 357 p.

Strutt, Joseph. The Sports and Pastimes of the People of England. London: Printed for William Reeves, 1830. 420 p.

Strutt, Joseph. The Sports and Pastimes of the People of England. London: Printed for Thomas Tegg, 1838. 420 p.

Strutt, Joseph. The Sports and Pastimes of the People of England. London: Printed for Thomas Tegg, 1841. 420 p.

Sur le danseurs de corde. Journal de Paris. 1807. Nr. 195. 12.07. P. 1370–1371.

The Circus Situation in the EU Member States. Luxembourg: Directorate General for Research. Directorate of Social and Legal Affairs, European Parliament, 2003. 195 p.

Tuccaro, Archange. Trois dialogues de l'exercice de sauter, et voltiger en l'air, avec des figures qui servent à la parfaicte demonstration et intelligence dudict art. Paris: Claude de Monstr'oeil, 1599. 197 p.

Zehentner, Joseph Christoph. Gründliche Abhandlung der Kunst, Pferde zu kennen, etc. Frankfurt und Leipzig: verlegt von Johann Christian Kleyb, 1757. 344 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-05

Як цитувати

Поспєлов, О. (2019). Циркове мистецтво як об’єкт історичного дослідження (ХVІІІ — перша половина ХІХ століття). Мистецтвознавство України, (19), 158–168. https://doi.org/10.31500/2309-8155.19.2019.185988

Номер

Розділ

Статті