Сучасне українське мистецтво та колекціонування впродовж 1991–2018 років

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8155.18.2018.152395

Ключові слова:

сучасне українське мистецтво, мистецтво ХХ–ХХІ століть, мистецька колекція, колекція «Градобанку», колекція Ігоря Воронова, колекція Віктора Пінчука, Firtash Foundation, галерея «Saatchi»

Анотація

Оскільки твори мистецтва — це завжди інвестиції не лише в «емоційний інтелект», а й у «вартісно-художню складову», метою цією студії було простеження формування взаємодії між творенням сучасного українського мистецтва та колекціонуванням його творів упродовж часу Незалежності. Колекціонування творів мистецтва в Україні зазначеної доби не має комплексного висвітлення. Втім, деякі матеріали, оприлюднені останнім часом, дозволяють уявити загальні риси формування інституту колекціонування в Україні. Саме ці публікації стали джерельною базою для презентованої студії. Показано, що вихідна мотивація колекціонерів може бути різною: хтось починає просто збирати «те, що до вподоби», і цей дедалі непоборніший потяг переростає у створення значної колекції, а з її формуванням вдосконалюються й уподобання збирача. Хтось підходить до мистецтва з точки зору його матеріальної цінності, розпізнавши у колекціонуванні найрозумніше капіталовкладення, гарантоване від збитків. Хтось займається колекціонуванням з меценатських позицій, прагнучи підтримати митців і розвиток мистецтва в цілому. Але у будь-якому з цих варіантів міститься, більш ніж напевно, рясний у прийдешньому врожай з рілля культури. Не ставлячи за мету всебічний розгляд проблеми колекціонування творів сучасного мистецтва України, стаття покликана у начерковому режимі презентувати основні, найбільш значущі явища в українському музейництві, що спрямоване, по-перше, на актуальну фіксацію художніх явищ шляхом колекціонування мистецьких артефактів, по-друге, на формування цілісного погляду на становлення сучасного українського мистецтва в розмаїтості його візуальних ідей, творчих напрямів, «зорових» і «розумових» уподобань і художніх позицій, по-третє, на створення фактологічного підґрунтя для мистецтвознавчого осмислення явища українського мистецтва ХХ–ХХІ століть у контексті світового мистецького руху.

Біографія автора

Ігор Абрамович, Інституту проблем сучасного мистецтва НАМ України

радник директора

Посилання

rokiv pry`sutnosti: Katalog: U 2 t. Ky`yiv: IPSM NAM Ukrayiny`, 2016. T. 1. 184 s.; T. 2. 172 s.

Bak L., Grir D. Iskusstvo v sobstvennost: Nastolnaya kniga kollektsionera sovremennogo iskusstva / Per. s angl. Moskva: Feys Feshn, 2008. 336 s.

Bilokin` S. I. Muzej Ukrayiny` (Zbirka P. Potocz`kogo): Doslidzhennya, materialy`. Ky`yiv: In-t istoriyi Ukrayiny` NAN Ukrayiny`, 2006. 476 s.

Bohanov A. N. Kollektsioneryi i metsenatyi v Rossii. Moskva: Nauka, 1989. 192 s.

Gradobank vidsudy`v u derzhavy` karty`ny` Renuara, Pikasso i Dali // Livy`j bereg. Kul`tura. — Rezhy`m dostupu: https://ukr.lb.ua/culture/2015/12/24/324353_gradobank_vidsudiv_derzhavi_kartini.html

Dmitrieva N. A. Kratkaya istoriya iskusstv. Moskva: Iskusstvo, 1985. 319 s.

Donik O. M. Tereshhenky` // Ency`klopediya istoriyi Ukrayiny`: U 10 t. Ky`yiv: Nauk. dumka, 2013. T. 10: T–Ya. S. 58.

Eduard Dy`mshy`cz pro stvorennya kolekciyi Gradobanku // Mityecz: Suchasne my`stecztvo Ukrayiny`.— Rezhy`m dostupu: http://mitec.ua/category/artists/dyimshits-eduard/

Igor Voronov: «Mne pretit, kogda nekotoryie lyudi rassmatrivayut kollektsionirovanie s tochki zreniya biznesa ili piara» // Art Ukraine. — Rezhim dostupu: http://artukraine.com.ua/a/igor-voronov-quotmne-pretit-kogda-nekotorye-lyudi-rassmatrivayut-kollekcionirovanie-s-tochki-zreniya-biznesa-ili-piaraquot/#.Wp-Qnk5P1WCQ

Istoriya muzeyu // Oficijny`j sajt Muzeyu Xanenkiv. — Rezhy`m dostupu: http://khanenkomuse-um.kiev.ua/istoriya-muzeyu/

Macenko N. Nemozhly`ve mozhly`ve: ukrayins`ke my`stecztvo v Saatchi Gallery // Art Ukraine. 2013. C. 162–165.

Muzej rosijs`kogo my`stecztva maye buty` perejmenovano. Interv’yu z Olenoyu Tereshhenko // Gromads`ke radio. — Rezhy`m dostupu: https://hromadskeradio.org/programs/rankova-hvylya/muzey-rosiyskogo-mistectva-maie-buti-pereymenovano-aktivistka

Muzejne zibrannya: Ukrayins`ke suchasne my`stecztvo 1985–2015 (Z pry`vatny`x kolekcij). Ky`yiv: My`stecz`ky`j Arsenal, 2015. 312 s.

Nacional`ny`j muzej Tarasa Shevchenka. Oficijna storinka. — Rezhy`m dostupu: http://museum-shevchenko.org.ua/

Nacional`ny`j xudozhnij muzej Ukrayiny`. Oficijna storinka. — Rezhy`m dostupu: http://namu.kiev.ua/

U Nacional`nomu xudozhn`omu muzeyi Ukrayiny` diye vy`stavka karty`n z kolekciyi Gradobanku «Jdu i povertayus`» // Ministerstvo kul`tury` Ukrayiny`. Oficijny`j sajt. — Rezhy`m dostupu: http://mincult.kmu.gov.ua/control/uk/publish/-article?art_id=245172716&cat_id=244913751

Yakovecz` I. O. Xudozhnij muzej XXI stolittya. Cherkasy`: Vy`davecz` O. Vovchok, 2016. 464 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-19

Як цитувати

Абрамович, І. (2018). Сучасне українське мистецтво та колекціонування впродовж 1991–2018 років. Мистецтвознавство України, (18), 198–203. https://doi.org/10.31500/2309-8155.18.2018.152395

Номер

Розділ

Статті