Темпоральність і структура ритміки у композиційній системі ікони

Автор(и)

  • Олена Осадча Київська державна академія декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імені Михайла Бойчука, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-4990-6412

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8155.18.2018.152379

Ключові слова:

види темпоральності в іконопису, ісихастська антропологія, іконічний час, ритм в іконопису, удаваний час, циклічний час, спіральний час, дискретний час

Анотація

Проаналізовано основні види темпоральності в іконопису візантійської традиції на основі модусів часу, які розглядаються в богослов’ї східної традиції християнства у вченні ісихастської антропології. Охарактеризовано особливості основних модусів часу, які визначаються етапами духовного сходження. З’ясовано, які види темпоральності в іконопису візантійської традиції є домінантними. Окреслено основні ритми, які транслюються у композиційній системі ікони залежно від модусів часу, котрі є домінуючими у канонічній іконі візантійської традиції. Автор доходить висновку, що у композиційній структурі ікони превалює система комбінованого ритму, яка складається з п’яти його видів.

Біографія автора

Олена Осадча, Київська державна академія декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імені Михайла Бойчука

кандидат мистецтвознавства, доцент, завідувач кафедри монументально-декоративного мистецтва

Посилання

Berdyaev N. Ya i mir obektov [Berdyaev N. I and the world of objects]. URL: http://www.vehi.net/berdyaev/mirobj/04.html (last accessed: 30.11.2018).

Episkop Oleg (Vedmedenko). Otverzhenie individualnosti (Isihazm): video [Bishop Oleg (Vedmedenko). Rejection of Individuality (Hesychasm): video]. URL: https://www.youtube.com/watch?v=5zTvl29H0Ao (last accessed: 30.11.2018).

Episkop Oleg (Vedmedenko). Isstuplenie v duhe (Isihazm) [Bishop Oleg (Vedmedenko). Frenzy in the spirit (Hesychasm)]. URL: https://www.youtube.com/watch?v=t4Fk8dEPwJ0 (last accessed: 30.11.2018).

Danchenko M. O. Rux, prostir i chas v obrazotvorchomu mystecztvi [Danchenko M. O. Movement, space and time in fine arts] // Kompozyciya u vizualnyx mystecztvax. Suchasnyj poglyad: mizhvuzivska naukovo-praktychna konferenciya [Composition in visual arts. Modern view: Interuniversity scientific and practical conference]. K.: KDIDPMD im. M. Bojchuka, KNUTD, KDUTIK im. I. Karpenka-Karogo, 2016.

Zubavina I. B. Chas i prostir u kinematografi [Zubavina I. B. Time and space in cinematography]. K.: Shhek, 2008. 448 s.

Ikonyi shkolyi Prosopon [Prosopon School Icons] / Kniga-albom [Book Album]. M.: Novosti, 2011. 318 s.

Informacijnyj resurs Ukrayinskoyi greko-katolyczkoyi cerkvy. Cytaty iz Svyatogo Pysma [Information resource of the Ukrainian Greek Catholic Church. Quotations from Scripture]. URL: http://news.ugcc.ua/bible-quote/2%20%D0%9A%D1%80%201:21-2:4,%20%D0%9C%D1%82%2022:1-14,%20%D0%93%D0%BB%202:16-20,%20%D0%9C%D1%80%208:34-9:1 (last accessed: 30.11.2018).

Lepaxin V. Ikona ta ironichnist [Lepahin B. Icon and Ironiness]. Lviv: Svichado, 2001. 288 s.

Lihacheva V. D., Lihachev D. S. Svoeobrazie kompozitsii drevnerusskih ikon [Likhachev V.D., Likhachev D.S. Peculiarity of the composition of ancient Russian icons]. URL: http://www.lihachev.ru/pic/site/files/fulltext/hudojestv_nasledie/022.pdf (last accessed: 30.11.2018).

Osadcha O. A. Problema chasu u kompozycijnij systemi ikony [Osadcha O.A. Problem of Time in the Composition System of the Icon] // Kulturna spadshhyna Ukrayiny: stalyj rozvytok i nacionalna bezpeka. Mizhnarodna naukovo-praktychna konferenciya: zb. nauk. pracz [Cultural Heritage of Ukraine: Sustainable Development and National Security. International scientific and practical conference: collection of scientific works]. K.: Nacionalna istorychna biblioteka Ukrayiny, 20 kvitnya 2017 r. T. 1. S. 76–78.

Saltyikov A.A. O prostranstvennyih otnosheniyah v vizantiyskoy i drevnerusskoy zhivopisi [Saltykov A.A. On spatial relations in Byzantine and ancient Russian painting] // Drevnerusskoe iskusstvo. Zarubezhnyie svyazi [Old Russian art. Foreign relations]. Moskva: Nauka, 1975. URL: http://publ.lib.ru/ARCHI-VES/D/%27%27Drevnerusskoe_iskusstvo%27%27/_%27%27Drevnerusskoe_iskusstvo%27%27.html (last accessed: 30.11.2018).

Serzhantov P. B. Isihastskaya antropologiya o vremennom i vechnom [Sergeants P. B. Hesychast anthropology about the temporal and eternal]. M.: Pravoslavnyiy palomnik, 2010. 320 s.

Silvashi T. Ese. Teksty. Dialogy [Silvashi T. Essay. Lyrics. Dialogs]. K.: Shherbenko Art Centr, 2015. 204 s.

Surozhskiy A. Sozertsanie i deyatelnost [Surozhsky A. Contemplation and activity]. URL: http://www.xpa-spb.ru/libr/Antonij-Surozhskij/sozercanie.html (last accessed: 30.11.2018).

Uitrou Dzh. Estestvennaya filosofiya vremeni [Whitrow J. Natural philosophy of time]. M.: Progress, 1964. 433 s.

Ficzovskyj Ye. Regiony velykoyi yeresi ta okolyci [Fitsovsky E. Regions of the Great Heresy and the Neighborhood]. K.: Dux i Litera, 2010. 544 s.

Florenskiy P. Ikonostas [Florensky P. Iconostasis. M., 2005. 208 p.]. M., 2005. 208 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-19

Як цитувати

Осадча, О. (2018). Темпоральність і структура ритміки у композиційній системі ікони. Мистецтвознавство України, (18), 113–121. https://doi.org/10.31500/2309-8155.18.2018.152379

Номер

Розділ

Статті