Оркестрування крізь призму проектного менеджменту (на прикладі «Пастелей» Івана Карабиця)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8155.18.2018.152330

Ключові слова:

проект, оркестрування, «Пастелі» П. Тичини, творчість І. Карабиця, вокальний цикл

Анотація

Запропоновано звернути увагу на прогресивну управлінську методологію проектного менеджменту як перспективну діяльнісну модель для творчої особистості. Спираючись на міждисциплінарний підхід, автор з’ясовує, що існують певні методологічні точки перетину таких науково-практичних сфер, як проектний менеджмент, з одного боку, та музична композиторська, мистецтвознавча практика, з іншого. Розглянуто особливості творчої процесуальності як специфічної властивості професійної діяльності композитора (оркеструвальника, аранжувальника) крізь призму життєвого циклу проекту. Дослідження має автокомунікативний характер, носить відбиток професійної рефлексії автора — композитора Т. Бачул, яка звернулася до створення оркестрової версії вокального циклу «Пастелі» І. Карабиця (на текст П. Тичини). Наголошено на необхідності перегляду термінологічного апарату інструментознавчої науки, запропоновано до ужитку терміни «оркестрування-процес» та «оркестрування-результат». Розглянуто теоретичні дослідження вокального циклу І. Карабиця українськими музикознавцями та відповідно проаналізовано змістовний рівень створених протилежних музикознавчих образів твору, що допомагає усвідомити складний багаторівневий символічний світ «Пастелей» І. Карабиця. Прослідковано деякі маловідомі віхи життя і творчості композитора, автора першоджерела, в світлі таких фахових проявів діяльності митця, як оркестрування, аранжування, арт-менеджмент. Розглянуто перспективу проектного типу мислення як атрибуту нової творчо-підприємницької культури, частиною якої є професійна музична діяльність. Наведено деякі особливості оркестрування музичного твору (або частини фактури) як специфічної форми творчої практики в загальних ідейних абрисах проектного підходу. Створено певну мисленнєву модель для висвітлення нових музикознавчих сенсів. Подано загальну характеристику проектного менеджменту як особливої культури мислення, що опановує процесуальність, упорядковуючи творчу діяльність та акцентуючи пріоритети.

Біографія автора

Тетяна Бачул, Національна музична академія України ім. П .І. Чайковського

Tetiana Bachul

Посилання

Aranzhirovka [Arrangement] // Muzyikalnyiy entsiklopedicheskiy slovar [Music Encyclopedic Dictionary]. Moskva: Sovetskaya entsiklopediya, 1991. S. 37.

Archibald R. Upravlenie vyisokotehnologichnyimi programmami i proektami [Archibald R. Managing High-Technology Programs and Projects]. M., 2010. 464 s.

Instrumentuvannya [Instrumentation] // Slovnyk ukrayinskoyi movy. Akademichnyj tlumachnyj slovnyk (1970–1980) [Dictionary of the Ukrainian language. Academic Explanatory Dictionary (1970–1980)]. URL: sum.in.ua/s/instrumentuvannja (last accessed: 15.09.2018).

Instrumentovka [Instrumentation] // Muzyikalnyiy entsiklopedicheskiy slovar [Music Encyclopedic Dictionary]. Moskva: Sovetskaya entsiklopediya, 1991. S. 211–213.

Lytvynova O. «Pasteli» P. Tychyny u tvorchosti ukrayinskyx radyanskyx kompozytoriv 60–70-x rokiv. [Litvinova O. «Pasteli» by P. Tychyna in the works of Ukrainian Soviet composers of the 60’s and 70’s] // Ukrayinske muzykoznavstvo [Ukrainian musicology (scientific methodological interagency year-book].Vyp. 13. Kyyiv: Muzychna Ukrayina, 1978. S. 31–42.

Nikitina A. «Pasteli»: refleksiya tragichnoyi svidomosti v trox muzychnyx versiyax odnogo poetychnogo cyklu [Nikitina A. «Pastels»: Reflection of Tragic Consciousness in Three Musical Versions of One Poetry Cycle] // Lesya Dychko: grani tvorchosti. Zbirka statej. Naukovyj visnyk Nacionalnoyi muzychnoyi akademiyi Ukrayiny im. P. I. Chajkovskogo [Lesya Dichko: the faces of creativity. Collection of articles. Scientific Herald of the National Musical Academy of Ukraine named after P. I. Tchaikovsky]. Vyp. 19. Knyga 3. Kyyiv, 2002. S. 144–152.

Orkestruvannya [Orchestration] // Slovnyk ukrayinskoyi movy. Akademichnyj tlumachnyj slovnyk (1970–1980) [Dictionary of the Ukrainian language. Academic Explanatory Dictionary (1970–1980)]. URL: sum.in.ua/s/orkestruvannja (last accessed: 15.09.2018).

Perelozhenie [Transposition] // Muzyikalnyiy entsiklopedicheskiy slovar [Music Encyclopedic Dictionary]. Moskva: Sovetskaya entsiklopediya, 1991. S. 418.

Rukovodstvo k svodu znaniy po upravleniyu proektami (rukovodstvo PMBOK). Pyatoe izdanie [A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide). Fifth Edition]. Project Management Institute, Inc., 2013. 586 s.

Transkriptsiya [Transcription] // Muzyikalnyiy entsiklopedicheskiy slovar [Music Encyclopedic Dictionary]. Moskva: Sovetskaya entsiklopediya, 1991. S. 551.

Upravlenie proektami. Fundamentalnyiy kurs: uchebnik [Project management. Fundamental course: textbook] / A. V. Aleshin, V. M. Anshin, K. A. Bagrationi I dr.; pod red. V. M. Anshina, O. N. Ilinoy [A. V. Aleshin, V. M. Anshin, K. A. Bagrationi, etc.; by ed. V. M. Anshin, O. N. Ilina]. M., 2013. 900 s.

Chulaki M. I. Instrumentovka [Chulaki M. I. Instrumentation] // Muzyikalnaya entsiklopediya [Musical Encyclopedia]. Tom 2. Moskva: Sovetskaya entsiklopediya, 1974. S. 529–544.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-19

Як цитувати

Бачул, Т. (2018). Оркестрування крізь призму проектного менеджменту (на прикладі «Пастелей» Івана Карабиця). Мистецтвознавство України, (18), 8–14. https://doi.org/10.31500/2309-8155.18.2018.152330

Номер

Розділ

Статті