Закарпатська школа живопису в контексті українського мистецтва другої половини ХХ століття

Автор(и)

  • Галина Скляренко

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8155.17.2017.140111

Ключові слова:

закарпатська школа живопису, модернізм, традиції, радянське мистецтво

Анотація

Стаття присвячена аналізу особливостей закарпатської школи живопису, її місця та ролі в українському мистецтві другої половини ХХ століття, що охоплює пізньорадянські десятиліття та період перебудови. Сформована у 1920–1930-х роках під впливом ранньомодерністських художніх течій та актуалізації образно-пластичного потенціалу народного мистецтва, яке виступало засобом національного самовизначення, залучена після приєднання Закарпаття до УРСР до радянської культури, закарпатська школа живопису зберегла свої головні мистецькі принципи, серед яких — зосередженість загалом на наскрізних темах рідної природи та традицій селянського життя, увага до колористичних та декоративних аспектів малярства. У середині 1950-х — 1960-х роках твори закарпатських митців, а неповторна природа та фольклор краю глибоко вплинули на загальноукраїнське мистецтво, прокреслили в ньому окрему тему, що розкривалася у різних видах образотворчості — живописі, графіці, кінематографі

Біографія автора

Галина Скляренко

кандидат мистецтвознавства

Посилання

Bokshay I. Myisli hudozhnika [Bokshay I. Reflections of the artist] // Iskusstvo [Art]. 1958. No. 6. S. 6–7.

Vermenych Ya. V. Istorychna rehionalistyka: Navch. posib. [Vermenych Ya. Historical regional studies: A studybook] / vidp. red. V. A. Smolii. Kyiv: Instytut istorii Ukrainy NAN Ukrainy, 2014. 412 c.

Vidnianskyi S. Zakarpattia u skladi Chekho-Slovatskoi respubliky: perelomnyi etap u natsionalno-kulturnomu y etnopolitychnomu rozvytku rusyniv-ukraintsiv [Vidnianskyi S. Zakarpattia within the Czechoslovak Republic: the turning point in the national, cultural, athnical and political development of Rusyn Ukrainian ] // Kultura ukrainskykh Karpat [Culture of the Ukrainian Carpathians]. Uzhhorod, 1994. S. 130–140.

Havrosh O. Kinets epokhy radianskoho zhyvopysu: yak tse bulo na Zakarpatti [Havrosh O. The end of the Soviet fine art era: How it happened in Zakarpattia] // Ekzil [Exile]. 2015. No.4. s. 48–52.

Havrosh O. Osoblyvosti vkliuchennia zakarpatskoho mystetstva u radianskyi kontekst (1945–1954) [Havrosh O. Features of including the art of Zakarpattia in the Soviet context (1945–1954)] // Visnyk Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv [Herald of the Lviv National Academy of Arts]. Lviv; Uzhhorod: Hrazhda, 2008. Spetsvyp. VI: Erdylivski chytannia. S. 138–147.

Gorizontov L. E. Ukraina v zerkale regionalistiki [Gorizontov L. Ukraine from the regional studies point of view] // Regionyi i granitsyi Ukrainyi v istoricheskoy retrospektive [Regions and borders of Ukraine in the historical retrospective]. Moskva, Institut slavyanovedeniya RAN, 2005. 304 s.

Erdeli A. IMEN: Literaturni tvory, shchodennyky, dumky [Erdeli A. IMEN: Literary works, diaries, reflections]. Uzhhorod: Vyd-vo O. Harkushi, 2012. 440 s.

Etnopolitychni protsesy v Ukraini: rehionalni osoblyvosti [Ethnical and political processes in Ukraine: Regional features]. Kyiv: Instytut polit. i etnonatsionalnykh doslidzhen im. I. Kurasa NAN Ukrainy. 2011. 396 s.

Nahorna L. P. Rehionalna identychnist: ukrainskyi kontekst [Nahorna L. Regional identity: Ukrainian context]. Kyiv: IPiEND im. I. F. Kurasa NANU, 2008. 240 s.

Nebesnyk I. I. Zakarpatskyi Huru — Pavlo Bedzir [Nebesnyk I. Pavlo Bedzir: A Zakarpattia guru] // Obrazotvorche mystetstvo [Fine art]. 2006. No. 3. S. 113–115.

Ostrovskyi H. Khudozhnyky Zakarpatia [Ostrovskyi H. Artists of Zakarpattia] // Yskusstvo [Art]. 1966. No. 5. S. 21–25.

Ostrovskyi H. Obrazotvorche mystetstvo Zakarpattia [Ostrovskyi H. Fine art of Zakarpattia region]. Kyiv: Mystetstvo, 1975. 200 s.

Petrova O. Zhyvopys yak avto-biohrafiia [Petrova O. Fine art as an autobiography] // Obrazotvorche mystetstvo [Fine art]. 2006. No. 1. S. 35–41.

Skliarenko H. Vykhid cherez «Skhovyshche» [Skliarenko H. An exit through the «Shelter»] // Kultura i zhyttia [Culture and life]. 1993. 19 cherv.

Stenogramma IX plenuma Soyuza covetskih hudozhnikov Ukrainyi 27–29 sentyabrya 1951 g. [Verbatim transcripts of the 9th plenary session of the Union of artists of Ukraine, September 27–29th, 1951] // TsDAMLM UkraYini. F. 581. Op. 1. Spr. 213. 163 ark.

Stenogramma VII plenuma Soyuza sovetskih hudozhnikov Ukrainyi 26–28 maya 1950 g. [Verbatim transcripts of the 7th plenary session of the Union of artists of Ukraine, September 26–28th, 1950] // TsDAMLM UkraYini. F. 581. Op. 1, za opisom 53. 300 ark.

Fedoruk O. Khudozhnyky zakarpatskoi maliarskoi shkoly [Fedoruk O. Artists of the Zakarpattia fine art school] // Mystetski obrii’99. Almanakh: Nauk.-teoretychni pr. ta publitsystyka [Artistic horizons’99: An almanac]. Kyiv, 2000. Vyp. 2. S. 48–63.

Khudanych V. I. Mizhvoiennyi period v istorii Zakarpattia [Khudanych V. Interwar period in the history of Zakarpattia region] // Ukrainski Karpaty [Ukrainian Carpathians]. Uzhhorod, 1993. S. 538–545.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-12-18

Як цитувати

Скляренко, Г. (2017). Закарпатська школа живопису в контексті українського мистецтва другої половини ХХ століття. Мистецтвознавство України, (17), 220–229. https://doi.org/10.31500/2309-8155.17.2017.140111

Номер

Розділ

Статті