DOI: https://doi.org/10.31500/2309-8155.17.2017.140073

Феномен творчості українського театрального художника довоєнної та воєнної доби

Олексій Роготченко

Анотація


Українське театрально-декоративне мистецтво нині входить до числа провідних європейських шкіл сценографії. Художники українського театру вже у 1920–1930-ті роки були всесвітньо відомими майстрами, чиї роботи — макети, ескізи, декорації, костюми — експонувалися на міжнародних виставках. Творчий процес у сценографії визначається не тільки сукупністю об’єктивних і суб’єктивних факторів у театральному і образотворчому мистецтві, але й певними обставинами та нормами естетичного і політичного характеру кожної конкретної доби. Дана розвідка показала реальну картину життя театрального художника до війни і під час війни. Два табори вітчизняних митців — ті, що встигли евакуюватися, і ті, які змушені були залишатися на окупованій території, — в підсумку показали принципово різну художню творчість, керовану політичною складовою.

Ключові слова


театр; сценографія; художник; режисер; соціалістичний реалізм

Повний текст:

PDF

Посилання


Ukrainskyi teatr XX stolittia: Antolohiia vystav [Ukrainian theatre of the 20th century: Anthology of plays] / za zah. red. M. Hrynyshynoi; IPSM NAM Ukrainy. Kyiv: Feniks, 2012. 942 s.

Narysy z istorii teatralnoho mystetstva Ukrainy XX stolittia [Outline of the history of the theatre art of Ukraine of the 20th century] / IPSM AMU. Kyiv: Intertekhnolohiia, 2006. 1054 s.

Veselovska H. I. Ukrainskyi teatralnyi avanhard [Veselovska H. Ukrainian theatre avant-garde] / IPSM NAM Ukrainy. Kyiv: Feniks, 2010. 368 s.

Yermakova N. P. Berezilska kultura: Istoriia, dosvid [Yermakova N. The culture of the Berezil theatre: History, experience] / IPSM NAM Ukrainy. Kyiv: Feniks, 2012. 512 s.

Hrynyshyna M. Teatralna kultura rubezhu XIX–XX stolit: Realizm. Dyskurs [Hrynyshyna M. The theatre culture of the turn of the 21st century: Realism. Discourse] / IPSM NAM Ukrainy. Kyiv: Feniks, 2013. 344 s.

Klekovkin O. Teatr pry stolyku. Metodolohiia teatroznavstva : Podorozhnii shchodennyk [Klekovkin O. Theatre by the table. Methodology of the theatre studies: Travelbook] / IPSM NAM Ukrainy. Kyiv: Feniks. 2013. 432 s.

Rohotchenko O. Teatralno-dekoratyvne mystetstvo yak fenomen suprotyvu ofitsiinii doktryni sotsialistychnoho realizmu [Rohotchenko O. Set design art as a phenomenon of resistance to the official doctrine of socialist realism] // Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv [Herald of the Kharkiv State Academy of Design and Arts]. Kharkiv, 2005. Vyp. 1. S. 77–86.

Veselovska H. Metod yak styl, a styl yak metod: Formalni poshuky v teorii ta praktytsi sotsrealistychnoi doby (1930–1950) [Veselovska H. Method as a style and style as a method: Formal experiments in theory and practice of the socialist realism era (1930–1950)] // Ukrainskyi teatr XX stolittia [Ukrainian theatre of the 20th century]. Kyiv: LTD, 2003. S. 276–321.

Slovnyk khudozhnykiv Ukrainy [Dictionary of artists of Ukraine]. Kyiv: Holovna redaktsiia URE, 1973. S. 520.

Haidabura V. M. Teatr, zakhovanyi v arkhivakh: Stsenichne mystetstvo v Ukraini periodu nimetsko-fashystskoi okupatsii (1941–1944): Istoriia. Polityka. Dokumenty. Idei. Khudozh. Realii. Liudski doli [Haidabura V. Theatre, hidden in archives: Scenic art in Ukraine of the German invasion period (1941–1944): History. Politics. Documents. Ideas. Artistic realities. People’s fates]. Kyiv: Mystetstvo, 1998. S. 224.

Habelko V. Ivan Kurochka-Armashevskyi [Habelko V. Ivan Kurochka-Armashevskyi] // Muzyka [Music]. 1996. No. 4. S. 32, 26.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Український театр XX століття: Антологія вистав / за заг. ред. М. Гринишиної; ІПСМ НАМ України. Київ: Фенікс, 2012. 942 с.

Нариси з історії театрального мистецтва України ХХ століття / ІПСМ АМУ. Київ: Інтер-технологія, 2006. 1054 с.

Веселовська Г. І. Український театральний авангард / ІПСМ НАМ України. Київ: Фенікс, 2010. 368 с.

Єрмакова Н. П. Березільська культура: Історія, досвід / ІПСМ НАМ України. Київ: Фенікс, 2012. 512 с.

Гринишина М. Театральна культура рубежу XIX–XX століть: Реалізм. Дискурс / ІПСМ НАМ України. Київ: Фенікс, 2013. 344 с.

Клековкін О. Театр при столику. Методологія театрознавства : Подорожній щоденник / ІПСМ НАМ України. Київ: Фенікс. 2013. 432 с.

Роготченко О. Театрально-декоративне мистецтво як феномен супротиву офіційній доктрині соціалістичного реалізму // Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Харків, 2005. Вип. 1. С. 77–86.

Веселовська Г. Метод як стиль, а стиль як метод: Формальні пошуки в теорії та практиці соцреалістичної доби (1930–1950) // Український театр ХХ століття. Київ: ЛТД, 2003. С. 276–321.

Словник художників України. Київ: Головна редакція УРЕ, 1973. С. 520.

Гайдабура В. М. Театр, захований в архівах: Сценічне мистецтво в Україні періоду німецько-фашистської окупації (1941–1944): Історія. Політика. Документи. Ідеї. Худож. Реалії. Людські долі. Київ: Мистецтво, 1998. С. 224.

Габелко В. Іван Курочка-Армашевський // Музика. 1996. No 4. С. 32, 26.





ISSN: 2309-8155 (Print), e-ISSN: 2663-0370